AI Transformation یا تحول هوش مصنوعی در حوزه علوم رایانش

روند های مهم تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در 2022

روند های مهم تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در 2022

امروزه، تحول دیجیتال دیگر پدیده‌ای جدید نیست. حتی محافظه‌کارترین شرکت‌های جهان هم در دو دهه اخیر در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته‌اند، به نحوی که در دو سال گذشته، قرار گرفتن در این راه ضرورت بیشتری پیدا کرده است، چراکه کسب‌وکارها در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ ناچار بوده‌اند برای حفظ سلامت کارمندان خود به دورکاری روی بیاورند و برای تسهیل این امر، بیش از پیش، از نوآوری‌های دیجیتال بهره‌مند شوند. پس از این رخداد بزرگ جهانی، تکنولوژی دیجیتال با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و به‌زودی شاهد پررنگ‌تر شدن نقش آن در دنیای کسب‌وکارها خواهیم بود.

در هر دوره، بعضی جنبه‌های تحول دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و به صورت ترندهایی جهانی درمی‌آیند. بررسی‌ها و مشاهدات حاکی از آن هستند که در سال ۲۰۲۲  پدیده تحول دیجیتال بیشتر در جهت پدیده‌هایی چون هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، دیتا و… در حرکت خواهد بود.

ترندهای تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۲

۱. تمرکز بر ویژگی انعطاف‌پذیری:

جریان تحول دیجیتال چندین سال است در حال رخ دادن است، اما اهداف و چشم‌اندازهای آن، در شرکت‌های مختلف بارها تغییر می‌کند. حتی شرکت‌هایی که سال‌ها است در مسیر پیاده‌سازی فرهنگ تحول دیجیتال قرار دارند، گاهی باید در میانه راه با توجه به نیازهای روز، تغییراتی را در اهداف دیجیتال خود ایجاد کنند. اگر بخواهیم واژه‌ای برای هدف اصلی تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۲ انتخاب کنیم، بدون شک “انعطاف‌پذیری” بهترین گزینه است.
شیوع کرونا به کسب‌وکارها آموخت که برای تغییرات ناگهانی در بازار و نیازهای مشتریان آماده باشند. در این دوره، کسب‌وکارهایی موفق بودند که انعطاف‌پذیری قابل قبولی داشتند و توانستند هم‌گام با تحولات بازار، ساختارها و رویکردهای خود را تغییر دهند. برای مثال، سازمان‌های شناخته‌شده‌ای چون اپل، مایکروسافت، توییتر و اسپاتیفای، این ریسک را پذیرفتند که تحولی اساسی در ساختار خود ایجاد کنند. آن‌ها با ایجاد بسترهای دیجیتال مناسب و به‌روز، به دورکاری صددرصدی روی آوردند و علاوه‌بر حفظ سلامت جسمی و روانی کارکنان خود، گامی در راستای بهبود زیرساخت‌های دیجیتال برداشتند.
این شرکت‌ها رویکردی واقع‌گرایانه به دنیای کسب‌وکار دارند و برای تصمیم‌گیری‌های خود از داده‌های مستند و واقعی استفاده کردند. آن‌ها با پذیرش تغییرات، فرصت‌های جدیدی برای ارائه محصولات و خدمات مناسب برای شرایط جدید خلق می‌کنند. برای مثال، آمازون توانست با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، فروش اینترنتی خود را آسان‌تر و ‌ در سال جاری سود خود را به ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، یعنی دوبرابر سود سال‌های قبل خود برساند.

۲. توجه به حفظ محیط زیست:

سازگاری با محیط زیست در سال ۲۰۲۲ به یکی از استراتژی‌های اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است. برای کم کردن ردپای کربنی فقط جایگزین کردن سرورهای فیزیکی با خدمات ابری کافی نیست، بلکه لازم است سازمان‌ها، از طریق تکنولوژی‌های دیجیتال، تحولی کلی در کسب‌وکار خود ایجاد کنند تا تأثیر بهتری بر محیط زیست بگذارند و سازمانی هدفمند ایجاد کنند. این کار بر چگونگی تولید محصولات اساسی، زنجیره تأمین، پاسخگوتر بودن تأمین‌کنندگان و… تأثیر به‌سزایی دارد.

۳. پیاده‌سازی اتوماسیون اداری بر محور هوش مصنوعی:

سازگاری با محیط زیست در سال ۲۰۲۲ به یکی از استراتژی‌های اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است. برای کم کردن ردپای کربنی فقط جایگزین کردن سرورهای فیزیکی با خدمات ابری کافی نیست، بلکه لازم است سازمان‌ها، از طریق تکنولوژی‌های دیجیتال، تحولی کلی در کسب‌وکار خود ایجاد کنند تا تأثیر بهتری بر محیط زیست بگذارند و سازمانی هدفمند ایجاد کنند. این کار بر چگونگی تولید محصولات اساسی، زنجیره تأمین، پاسخگوتر بودن تأمین‌کنندگان و… تأثیر به‌سزایی دارد.

۳. پیاده‌سازی اتوماسیون اداری بر محور هوش مصنوعی:

در عصری که تکنولوژی مدام در حال رشد است و انتظارات مشتریان روز به روز بالاتر می‌رود، شرکت‌ها نیاز دارند که فرآیندهای کاری خود را سرعت بخشند. به همین دلیل از سیستم‌های اتوماسیون اداری استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها فرآیندهای اداری مثل نامه‌ها و پیام‌های اداری، گردش کار و انتقال داده‌های گوناگون میان واحدها را مدیریت می‌کنند. هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند فرآیند اتوماسیون اداری سازمان‌ها را چابک‌تر و بهینه‌تر کند. برای مثال سیستم‌های مدیریت هوشمند ارتباط با مشتری (CRM) که از زیرمجموعه‌های اتوماسیون اداری هستند، می‌توانند باعث حذف فرآیندهای دستی و حضوری ارتباط با مشتری شوند و سرعت انجام کارها را چندبرابر کنند.
امروزه، تیم‌هایی مثل تیم فروش و مارکتینگ که با مشتری سروکار دارند، بیش از دیگران به استفاده از هوش مصنوعی برای رسیدن به داده‌های مورد نیاز و ایجاد جریان کاری هوشمند گرایش دارند، اما در سال ۲۰۲۲ و سال‌های پس از آن، اتوماسیون اداری بر پایه هوش مصنوعی در همه بخش‌های شرکت‌ها گسترش می‌یابد. به این شکل که واحد منابع انسانی و تیم‌ها می‌توانند به کمک این تکنولوژی در برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها و آپدیت‌ کردن پروفایل کاندیداهای استخدامی در شرکت سریع‌تر و با بهره‌وری بیشتری عمل و مدارک مالی را به صورت خودکار به‌روز کنند، همچنین با سرعت و کیفیت بهتری به مشتریان خدمات ارائه دهند.

۴. مدیریت چرخه عمر کامل داده‌ها:

امروزه، سازمان‌ها و کسب‌وکارها در حال تبدیل شدن به نهادهایی داده‌محور هستند. در سال ۲۰۲۲ مدیریت داده‌‌های سازمان‌ها به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن‌ها تبدیل شده است. یکی از بزرگترین ترندهای تکنولوژی دیتا در سال ۲۰۲۲ استفاده از داده‌های کسب‌وکارها و بررسی انتظارات سهام‌داران برای درک ریسک‌های شرکت از جمله تغییرات نیاز بازار است. به کمک هوش تجاری، مدیریت داده‌ها آسان‌تر می‌شود.

۵. توجه به مباحث اخلاقی مربوط به هوش مصنوعی:

امروزه هوش مصنوعی، قدرتمندترین ابزار تحول دیجیتال است و در صدر لیست تکنولوژی‌های روز دنیا قرار دارد، اما در سال حاضر استفاده از آن زمانی مفید تلقی می‌شود که با مسئولیت‌پذیری اخلاقی همراه باشد. مدیران ارشد فناوری اطلاعات سازمان‌ها باید دستورالعمل‌ها و اطلاعات لازم برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی را ارائه دهند و تمام ابعاد آن را برای کارمندان شفاف‌سازی کنند. همین‌طور، ایجاد سیستمی اخلاقی در فضای مدیریت تکنولوژی هوش مصنوعی، از شروع کار بسیار اهمیت دارد. این موازین اخلاقی می‌تواند چارچوب‌ها و محدودیت‌های لازم برای استفاده از این تکنولوژی را برای کسب‌وکارها ترسیم کند.

۶. پیشرفت یادگیری ماشین:

زمانی را به یاد بیاورید که هوش مصنوعی فقط رویایی دست‌نیافتنی بود، اما امروز، این تکنولوژی در موقعیت‌های متعددی استفاده می‌شود. با پیشرفت علم یادگیری ماشین، این رویا در حال تبدیل شدن به واقعیت است. امروزه، تمرکز سازمان‌های بزرگ جهان بر فراهم کردن آنالیزها و شبیه‌سازی‌هایی از متغیرهای قابل پیش‌بینی است که امکان هوشمندسازی ماشین‌ها را بیش از پیش فراهم می‌کند. این تکنولوژی در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای است که می‌تواند با کم کردن کار فیزیکی و بالا بردن بهره‌وری سازمان‌ها به وسیله پیش‌بینی‌های داده‌محور، ارزش خلق کند.

۷. رواج اینترنت ۵G:

یکی از مهم‌ترین ترندهای تحول دیجیتال ۲۰۲۲ رواج و تسلط اینترنت ۵G در سراسر جهان به خصوص در مناطق شهری و پرجمعیت و همچنین رواج اینترنت ۵G با پهنای باند کمتر در مناطق روستایی است. در نتیجه این گسترش، افراد و سازمان‌ها به سمت استفاده از گوشی‌ها و ابزارهایی می‌روند که از این نوع اینترنت پشتیبانی کند. امروز شرکت‌هایی مثل سونی‌اریکسون، سامسونگ و نوکیا در سطح وسیعی به تولید محصولات دیجیتالی که قابلیت دریافت اینترنت ۵G را دارند می‌پردازند. اینترنت ۵G بهره‌وری و کارآیی شبکه اینترنت را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

سخن آخر:

تحول دیجیتال از زمان آغاز خود در نیمه قرن بیستم تا به امروز جلوه‌ها و اهداف مختلفی داشته است. این پدیده، در سال ۲۰۲۲، پس از دو سال تجربه همه‌گیری کرونا، ترندهای جدیدی را دنبال می‌کند که هر یک می‌توانند تغییرات بزرگی در دنیای کسب‌وکارها ایجاد کنند.

منبع:

ــhttps://enterprisersproject.com/article/۲۰۲۲/۱/digital-transformation-۵-future-and-۳-fading-trends-۲۰۲۲

ـ https://www.forbes.com/sites/danielnewman/۲۰۲۱/۱۰/۱۳/top-۱۰-digital-transformation-trends-for-۲۰۲۲/?sh=۲۷de۴۷۹d۶۳۳۰